Gezonde snacks populair tussendoortje in dieet?

Gezonde snacks als populair tussendoortje bij jouw dieet

Gezonde snacks worden steeds populairder. Veel mensen beginnen namelijk meer op te letten op de voeding die binnen komt, waardoor steeds vaker gezocht wordt op gezonde tussendoortjes. Echter zijn niet alle gezonde tussendoortjes zo gezond als jij zult denken. Het is daarom goed om niet alleen te kijken naar bijvoorbeeld groente, maar ook andere factoren die het gezonde kunnen beïnvloeden.

De samenstelling van gezonde snacks is vooraf aangegeven

Wanneer je op zoek gaat naar gezonde snacks, kom je veel verschillende producten tegen die als gezond bestempeld worden. Echter worden er bij veel snacks ook suikers toegevoegd, waardoor het direct een stuk ongezonder wordt. Daarnaast kunnen er te weinig vezels in voorkomen of zijn er te veel ongezonde vetten in het product. De vetten mogen namelijk niet hoger komen dan 13 procent van de samenstelling. Doordat de meeste producten boven de 75 kilocalorieën uitkomen, zijn het geen ideale tussendoortjes.

Toegevoegde suikers maken jouw snack ongezond

Ook zijn in de meeste tussendoortjes te veel suikers toegevoegd. Dit kan in de vorm van suikers zelf zijn, maar ook zoetstoffen. Er mag niet meer dan 20 procent aan suikers toegevoegd worden. Zodra je op de label suiker vooraan ziet staan, weet je dat het grootste deel van de suiker is toegevoegd en jouw snack niet meer gezond is. Staat suiker ver onderaan, dan kun je ervanuit gaan dat er weinig tot geen suiker is toegevoegd en dat er vooral gebruik is gemaakt van de natuurlijke producten.

Vitamines en mineralen voor een extra boost

Er zijn echter wel voldoende snacks die gezond zijn. Het aantal calorieën is namelijk niet het belangrijkste onderdeel van het tussendoortje. Je moet ook op verschillende andere voedingsstoffen letten. Hierdoor kunnen zelfs noten, waarvan een handje 160 kilocalorieën bevat, een gezonde snack zijn. Dit komt doordat er ook verschillende vitamines, mineralen en veel gezonde vetten in zitten. Daarnaast is fruit een goed tussendoortje.

Extra toevoegingen zonder waarde

Fabrikanten spelen handig in op de behoeften van de mens bij gezonde snacks. Hierdoor worden er aan sommige repen extra vitamines en mineralen toegevoegd. Vooral vitamine B en ijzer staan daarom vaak op de verpakking. Een tekort aan deze voedingsstoffen zijn echter zeldzaam, waardoor het niet nodig is om deze extra toegevoegd hoeven te worden aan jouw tussendoortjes. Daarnaast wordt de snack niet gezonder door deze toevoeging, omdat de suikers er ook altijd in blijven zitten.

Kijk op de labels voordat je een tussendoortje aanschaft

Voordat je aan de slag gaat met een gezonder dieet en veel tussendoortjes, is het dus goed om je meer te verdiepen in het label van de producten die jij aanschaft. Je kunt in een oogopslag zien of de snacks werkelijk gezond zijn of dat je beter verder kunt kijken bij jou in de supermarkt of je een gezondere variant van jouw favoriete snack kunt vinden. Zo kun je jouw leefstijl op de juiste manier aanpassen en beginnen met gezonder snacken.