Gezond op wintersport? Bereid je dan goed voor en ga goed trainen

Op wintersport? Voorkom blessures en bereid je goed voor

Ga jij op wintersport? Dan is het belangrijk om je fysiek goed voor te bereiden. Uit onderzoek van TNS NIPO is gebleken dat een op de zeven wintersporters de afgelopen 10 jaar wel eens een blessure of botbreuk heeft opgelopen tijdens de wintersportvakantie. Uiteraard wil je dat jij en je reisgenoten volop kunnen genieten van het skiën, snowboarden en langlaufen en willen jullie geen kwetsuren oplopen. Daarom moet je je lichaam serieus voorbereiden voor de wintersport. En doe dat ook echt. Want uit hetzelfde onderzoek van TNS NIPO is gebleken dat bijna alle wintersporters heus wel weten dat het belangrijk is om je fysiek voor te bereiden op de wintersport. Toch doen de meesten dit niet of nauwelijks.

Goede fysieke voorbereiding kan blessures voorkomen

Lang niet alle wintersporters beseffen niet hoeveel zo’n weekend of weekje wintersporten van je lichaam vraagt. Je gebruikt bijvoorbeeld spieren de je in je dagelijkse leven amper gebruikt en dus ook niet of nauwelijks traint of beweegt. Deze spieren worden tijdens het skiën en snowboarden opeens intensief gebruikt. Daardoor loop je tijdens de wintersport, ook als je geen ongelukje of valpartij hebt, een verhoogd risico op een blessure. Om die kans op een blessure zo klein mogelijk te maken en ook om de spierpijn zoveel mogelijk te verminderen, is het beter om je fysiek goed voor te bereiden.

Sportschool, vereniging of fysiotherapeut

Als je twijfelt of je wel fit genoeg bent voor de wintersport, kun je vragen bij de plaatselijke sportschool of ze een speciaal op wintersport gericht bewegingsprogramma voor je samen kunnen stellen. Er zijn ook veel verenigingen, zoals de Nederlandse Ski Vereniging, waarvan de lokale afdelingen speciale trainingen en bewegingsprogramma’s geven waarmee je je op de wintersport kunt voorbereiden. Als je het liever zelfstandig doet, kun je ook op Youtube kijken of er voorbeelden van bewegingsprogramma’s zijn. Een andere optie, om bij de fysiotherapeut te vragen of je bij hem terecht kunt voor fysiofitness. Met name de grotere fysiotherapiepraktijken hebben een oefenzaal met diverse toestellen en apparaten, waar je onder begeleiding van een fysiotherapeut kunt trainen.

Gezond blijven tijdens de wintersport

Wintersporten op zich is natuurlijk hartstikke gezond. Je bent de hele dag lekker actief buiten bezig in de frisse lucht. Maar naast een goede fysieke voorbereiding kan het geen kwaad om goed op te letten tijdens net skiën en snowboarden. Begin rustig aan en kies niet meteen de moeilijkste pistes. Ben je nog een beginner, neem dan eerst altijd een paar lessen om jouw niveau weer op een acceptabel peil te krijgen. Let ook goed op de veiligheid op de skipistes. De snelheidsverschillen zijn soms enorm zodat er altijd een risico op een ongelukje is. En ook in de skilift ligt een ongeluk soms in een klein hoekje. Zorg dat je een rugzakje bij je hebt, met wat te eten en te drinken. Een ander risico loop je overigens buiten de piste. Daar kun je je namelijk op ontelbare plaatsen te goed doen een aan een groot glas bier of Glühwein. Heel lekker, maar ook erg calorierijk. En alcohol en skiën is natuurlijk ook geen ideale combinatie. Doe daarom rustig aan met alcoholische drank, en wacht bij voorkeur tot in de avond. En als je wat eet, kijk dan ook eens of je iets gezonds kunt bestellen. Dat hoeft natuurlijk niet de hele tijd, bij een echte wintersportvakantie hoort gewoon zo nu en dan een heerlijke Wiener Schnitzel, Tiroler Gröstl, Kaiserschmarrn, Apfelstrüdel, Glühwein, Radler, Weizenbier of Currywurst. En dat geldt natuurlijk ook voor de après-ski. Heel veel plezier!