5 ideeën om je gezondheid op peil te houden

Gelukkig hebben we steeds meer aandacht voor onze gezondheid. Het is inmiddels ook duidelijk geworden dat een ongezonde levensstijl kan leiden tot een aantal ernstige ziekten van hart en vaten. Het regelmatig meten van de bloeddruk is dan ook geen overbodige luxe. Maar ook diabetes type 2 op latere leeftijd wordt in verband gebracht met een ongezonde manier van leven. Regelmatig je bloedsuikerspiegel testen met een glucosemeter is dan ook verstandig. Hierna volgen nog 5 tips om jouw gezondheid op peil te houden.

1. Eten en drinken

Drink jij eigenlijk wel voldoende water? Of denk je er niet eens over na hoe gezond het voor je is als je een glas water drinkt? Het vochtgehalte in je lichaam is van groot belang. Water is de eenvoudigste en beste manier. Bijna alle andere dranken bevatten stoffen die ook nadelige effecten hebben op de stofwisseling. Vocht is nodig om je bloed goed te laten stromen, de gewrichten te ‘smeren’ en afvalstoffen tijdig te verwijderen. Ook voeding is van groot belang. Een gebalanceerde voeding zorgt ervoor dat jouw lichaam de juiste stoffen binnenkrijgt. Zowel voor ouderen als voor jongeren is dit essentieel om je fit te voelen. Een gezonde voeding voor ouderen en jongeren bestaat natuurlijk uit producten uit de Schijf van Vijf.

2. Regelmatig bewegen

Op iedere leeftijd is het van belang om regelmatig te bewegen. Op latere leeftijd zijn de voordelen nog groter omdat gebrek aan beweging tot allerlei kwalen en ongelukjes kan leiden. Kies de soort beweging die je met plezier doet om te voorkomen dat je het gaat vergeten of vermijden.

3. Slaap

Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig en dat verschilt ook naar gelang de leeftijd. Maar slaap is noodzakelijk voor het lichaam om te kunnen herstellen en voor de geest om tot rust te komen. Gemiddeld is een aantal van 7 tot 9 uur per nacht een normaal aantal. Probeer ook bij te houden hoeveel uren je slaapt om een patroon te kunnen ontdekken. Wanneer je ’s ochtends uitgerust wakker wordt, dan betekent dat dat jij voldoende uren slaap gehad hebt. De wekker beïnvloedt je natuurlijke slaapritme. Natuurlijk moet je die wel zetten als je bijvoorbeeld naar je werk moet. Zorg er op die momenten voor dat je er op tijd in ligt.

4. Ontspannen

Naast slapen is ontspannen ook een noodzaak om je lichaam en geest weer de kans te geven op te laden. Daarna kun je dan weer effectief aan de slag. Haal de spanning van je spieren en probeer ook je hersens de rust te geven die ze soms nodig hebben. Als het je lukt om te ontspannen, kun je later vaak ook beter slapen.

5. Was regelmatig je handen

Het zou een gewoonte moeten zijn om regelmatig je handen te wassen. Handen zijn de manier waarop veel ziekteverwekkers worden verspreid. Dagelijks raken onze handen besmet met virussen en bacteriën bij allerlei activiteiten. Vieze handen brengen deze over naar andere mensen en ook voor je eigen gezondheid kunnen ze een probleem gaan vormen.